14 februari 2006

Cat car

Zoals ik in een van mijn meer recente berichten schreef heeft mijn werkgever het gepast gevonden om mij vanaf de jaarwisseling een nieuwe uitdaging te geven. Dat klinkt misschien negatiever dan ik het bedoel; het betekent natuurlijk gewoon wel dat ze erop vertrouwen dat ik iets in mijn mars heb dat ik eerst nog maar eens moet bewijzen.

Een van de sub-uitdagingen die ik op mijn bord heb gekregen is het uitzoeken van een nieuwe auto. Niet dat er op zich iets mis is met de huidige, want die is per slot nog geen twee jaar oud. Hij is, zo heeft men mij verteld, alleen niet representatief genoeg. Dus ja, dan moet je toch maar op zoek naar een andere.

Inmiddels heb ik een keuze gemaakt: het wordt de kleinste station-uitvoering van een Zweedse fabrikant die in het latijn “ik rol” schijnt te heten. Eén van de redenen voor die keuze is het feit dat die auto's de naam hebben heel veilig te zijn. En, misschien om me daarvan te overtuigen, heeft een aantal berichten het nieuws gehaald die dit lijken te bevestigen.
Zo was er even geleden een bericht op o.a. het RTL Nieuws, waarin de grote broer van het door mij gekozen model in de sloot was beland. Daarbij lag er, heel subtiel, een enorme tankwagen bovenop. De bestuurder van de auto heeft even een paar uur gezellig met familie en vrienden zitten bellen, en stapte toen zonder een schrammetje uit. De enige klachten kwamen van de brandweer, die met hun gereedschap amper door de carrosserie van de auto heen kwamen. Niet lang daarna las ik een bericht over een ander spectaculair ongeluk (met een Volvo) waar de bestuurder ook fluitend van wegliep.

Vandaag las ik in het AD een bericht over een kat die ongedeerd onder de motorkap van een auto vandaan kwam, nadat die al een paar kilometer gereden had. Er zit ook een mooie foto van de kat-onder-de-motorkap bij. Het artikel zelf meldt niets over het merk van de auto in kwestie, maar een van de oplettende lezers merkte op dat het een Volvo betreft (en dat de kat tussen de “balansassen” zit, wat dat ook moge wezen.) Nou is het helemaal zeker, dacht ik.
Nadere inspectie van een andere “expert” wijst echter uit dat het een Ford Fiesta betreft.

En dat is toch wel jammer. Anders had mijn toekomstige auto een belangrijk extra voordeel gehad. Ik had dan namelijk mijn kat in de auto kunnen vervoeren zonder dat de bekleding onder de haren komt te zitten. Nu zullen we hem toch weer op het dak moeten binden.