21 augustus 2006

Tech talk

De PDP-4, een van de inspiratiebronnen voor MIXHet heeft lang geduurd voor iemand met mijn achtergrond, maar vandaag gaat het dan toch gebeuren. Ik ga een stukje schrijven dat alleen voor techneuten te slikken zal zijn. Ik zal heus mijn best doen om het voor niet-techneuten begrijpelijk te maken, al is het alleen maar omdat mijn vader daarom vroeg. Die is trouwens wel weer een weledelzeergeleerde heer en moet het volgens mij dus prima kunnen begrijpen als hij een beetje zijn best doet.
Maar goed, zoals ik zei, ook ik zal mijn best doen.

Het onderwerp van vandaag is één van de redenen dat het op deze stek de laatste tijd wat rustig is geweest; over de andere heb ik anderhalve week geleden geschreven. Ik ben de afgelopen paar weken namelijk bezig geweest met het programmeren van een emulator voor MIX, een niet-bestaande computer die is beschreven in een legendarische serie computerboeken genaamd The Art of Computer Programming. 't Is een vrij simpele computer met nog geen tien registers, maar 4.000 woorden geheugen en een instructieset van maar 64 instructies.
In de emulator zit ook een MIXAL assembler ingebakken, waardoor ik de stof uit de genoemde boeken aan de praktijk kan toetsen. Allemaal heel overzichtelijk dus, maar toch ben je voor je het weet een paar weken aan het klussen. Met gepaste trots kan ik echter melden dat de eerste publiceerbare versie sinds vandaag klaar is.

Voor het deel van de lezers dat het voorgaande kan volgen neem ik een linkje op naar de plaats waar de emulator te vinden is. De overige lezers moeten de muis maar eens boven de "onderstippelde" kreten hangen. Misschien dat het wat helpt.

1 opmerking:

Anoniem zei

dat is gelijk wel weer heel technisch hoor :)