27 juni 2005

Onveilige berichtgeving

OnveiligIk heb net de column van Jerry Goossens gelezen, en kijk nog eens naar de koppen op de voorpagina van het Utrechts Nieuwsblad van afgelopen zaterdag. Een kop onderaan de kolom met de korte berichten vangt mijn aandacht. Ik kijk nog een keer goed. Het staat er echt: Onveilig Vianen.
Het stukje op de voorpagina haalt een onderzoek aan waaruit blijkt dat Vianen een van de meest onveilige gemeenten van Nederland is, en verwijst naar een uitgebreider artikel op pagina 11.
In dat artikel staat dat Elsevier een onderzoek heeft gedaan naar de veiligheid van Nederlandse gemeenten, waarbij Vianen dus erg slecht uit de verf kwam: 132e van de 133 binnen haar categorie. Een van de hoofdredenen van de onveiligheid zouden "Marokkaanse jeugdbendes" zijn.
De reacties van de geïnterviewde Vianezen komen overeen met de mijne: "belachelijk" zegt er een, "al mocht ik in Utrecht een huis uitzoeken, ik blijf toch in Vianen" zegt een ander. Ook het probleem van de jeugdbendes wordt niet bepaald door iedereen herkend.
Voor de duidelijkheid: we hebben het over de plaats waar harten sneller gaan kloppen door de nationale sleepbootdagen, de oldtimerdag en, vooral, de paardenmarkt.
De plaats waar de elektronische evenementenborden lange tijd alleen de tekst "Welkom in Vianen... Vrijdagavond koopavond" hebben laten zien.
Waar veel mensen leerden hoe een condoom eruit zag toen er één om een fietsenrek van een basisschool gebonden zat.
Elsevier heeft gekeken naar zaken als het aantal onopgeloste misdrijven, de efficiëntie van de politie en de mening van de inwoners over die wetsdienaars. Men heeft daarbij gebruik gemaakt van cijfers uit 2002 en 2003.
Daarmee is dit volgens mij een typisch geval van het trekken van conclusies op grond van de verkeerde gegevens, die ook nog eens achterhaald zijn.
Ik nodig de auteurs van het stuk in Elsevier van harte uit om me bij een gezellig kopje koffie uit te leggen dat ik het bij het verkeerde eind heb. Als ze het aandurven zich in deze poel van verderf te begeven, tenminste. Ik weet bijna zeker dat ze dat gedurende hun "onderzoek" in elk geval nog niet hebben gedaan.

1 opmerking:

Anoniem zei

ze vergeten dan waarscheinlijk oss de stad van de messen trekkers. veel mensen uit oss zijn daar trots op. dat is echt maf ik bedoel als je in een onveiligge gemeenten woont dan zal ik daar dus echt niet trots op zijn.