30 juni 2005

De bal is rond?

De terechte winnaarsIk snap er echt niets van. Voetbal bedoel ik. Niet dat de spelregels dusdanig ingewikkeld zijn dat ik ze niet kan bevatten, want dat lukt met enige moeite nog wel. Ik durf zelfs bijna hardop te zeggen dat ik u kan vertellen wanneer er sprake is van een buitenspelsituatie.
Nee, wat ik niet begrijp is wat er nou precies zo leuk is aan het molesteren van stadions, auto’s en onschuldige liefhebbers van de voetbalsport. Of wat de humor is van het plunderen van een tankstation dat echt geen bal heeft aangeraakt.
Eergisteren was het weer zover. Ditmaal waren het de supporters van het Marokkaanse elftal-onder-de-twintig die op zeer volwassen wijze reageerden op het derde doelpunt van de Nigeriaanse tegenstanders.
Het zinloze geweld beperkte zich overigens niet tot de regio rondom het veld; ik heb beelden mogen aanschouwen van een voetballer die één van de op de foto getoonde tegenspelers zonder enige aanleiding onderuit schopte. Dat leverde hem trouwens wel een kaart op die nogal vloekte bij het tenue van zijn slachtoffer.

De supportersgroep van die speler met de losse voetjes is sowieso goed bezig. Bij eerdere wedstrijden van Marokko, die in Utrecht plaatsvonden, zijn in totaal al 629 stoeltjes op zorgvuldige wijze verplaatst. Daarmee komt de totale schade tijdens het WK, voor alleen het Utrechtse stadion, al op zo’n 60.000 euro. Dat is meer dan in een heel seizoen FC Utrecht, en het bedrag is alleen niet nog hoger doordat de organisator van het evenement (NeXXT 2005) zo “vriendelijk” was een deel van de kosten te betalen.

Daarbij gaf NeXXT trouwens wel aan dat Utrecht niet teveel moet zeuren. Schijnbaar moet je er als gastlocatie van een FIFA-evenement gewoon vrede mee hebben dat je stadion kort en klein wordt geslagen. En kun je een miljoenenclaim tegemoet zien als je de deur wil dichtgooien om de schade te beperken.
Misschien kan iemand me dat ook nog even uitleggen.

Geen opmerkingen: