01 juli 2005

To bunker or not to bunker

Hamburgertje?Afgelopen maandag werd op meerdere plaatsen gemeld dat in Amerika de kosten voor de behandeling van overgewicht, en daardoor veroorzaakte aandoeningen, de laatste 15 jaar zijn vertienvoudigd. Zoals gebruikelijk werd daarbij melding gemaakt van verhoogde risico's op diabetes en hart- en vaatziekten, die met overgewicht gepaard gaan.
U zult misschien zeggen "als je echt niets interessanters te melden hebt, dan laat je wel heel duidelijk merken dat je aan weekend toe bent."
Begrijpelijk, want normaliter was ik het nieuwsbericht zelf ook allang weer vergeten.

Het toeval wil echter dat ik sindsdien een artikel in Scientific American heb gelezen, waarin staat dat een uitgebreid onderzoek heeft uitgewezen dat de relatie tussen overgewicht en de veelgenoemde aandoeningen helemaal niet zo duidelijk is. Het komt erop neer dat er nogal wat zou mankeren aan de uitvoering van het eerdere onderzoek waarbij die relatie geconstateerd is.
Er zijn zelfs indicaties dat mensen met een volgens de Quetelet Index licht overgewicht (index tussen de 25 en de 30) een lagere kans hebben op een aantal "overgewichtaandoeningen" dan mensen met een "gezond" gewicht (tussen 20 en 25). Een andere conclusie die me in elk geval niet verbaast is dat die hele Quetelet Index sowieso een onding is. Zo ken ik wel wat mensen met een erg sportief uiterlijk die een index hebben van een stuk(je) boven de 25, waarbij dat erg weinig met vet te maken heeft.

Ik ga zaterdag in elk geval toch maar even een vette bek halen voor het drinken. Je wilt per slot van rekening met je gezondheid geen risico's lopen.

Geen opmerkingen: