13 juli 2005

Moeite

Voorbeeld van een zijspiegel, hoewel uw beeld iets kan verschillenHet is algemeen bekend dat veel Nederlandse automobilisten moeite hebben met het gebruik van hun zij- en achteruitkijkspiegels. Kijkend naar het inhaalgedrag geldt voor veel mensen dat ze ofwel helemaal niet weten dat ze spiegels hebben, ofwel er intensief gebruik van maken om hun auto op een zo ongunstig mogelijk moment een baan naar links te verschuiven.
Gisteren heb ik, in elk geval voor mijn doen, een flink aantal kilometers van 's lands snelwegen onder de banden gehad. Naar aanleiding van de ervaringen die ik daarbij heb opgedaan poneer ik hierbij de stelling dat de gemiddelde vrachtwagen niet alleen (a) veel groter is dan dan de gemiddelde personenauto en (b) veel grotere spiegels heeft (dat had u zelf vast ook al eens geconstateerd), maar ook een bestuurder huisvest die een nog veel grotere moeite heeft met het gebruik van die spiegels.

Hoe ik daarbij kom? Laat ik antwoorden door te zeggen dat van mijn auto de reminstallatie, de vezels van de linker veiligheidsgordel en de carrosseriedelen waaraan die laatste is bevestigd gisteren een paar keer grondig zijn getest.

Dames en heren vrachtwagenchauffeurs, ik wil u bij deze dan ook vriendelijk verzoeken om de volgende keer als u een bordeaux-rode Ford Focus met 35 kilometer snelheidsverschil in uw linkerzijspiegel - deze zit meestal aan de linkerkant van uw wagen - ziet naderen, gewoon een keertje niet 100 meter voor het moment van passeren in te halen. Uw collega's hebben gisteren al voldoende geholpen bij het bewijzen dat de zojuist genoemde veiligheidsvoorzieningen prima werken.
"Ja," zult u misschien opmerken, "maar de airbag is nog niet getest!"
Noem het gek, maar dat wil ik graag nog even zo houden.

Ik wil u bij voorbaat van harte bedanken. Voor de moeite.

Geen opmerkingen: