15 juli 2005

Opgeheven krant

Utrechts NieuwsbladOf we geïnteresseerd waren in een abonnement op het NRC Handelsblad, was de vraag van de man die Jolanda onlangs aan de lijn had. Vier weken lang zouden we alleen de bezorgkosten hoeven te betalen.
Zoals trouwe lezers van deze weblog ongetwijfeld is opgevallen hebben we al een krant. Dat is dus ook precies wat Jolanda aangaf.
“Welke dan?”
Nou, het Utrechts Nieuwsblad.
“Maar die wordt binnenkort toch opgeheven?”
Meneer, misschien moet u eens een echte krant lezen. Op de foto ziet u er een.
In die van u zijn wij in elk geval niet geïnteresseerd.

4 opmerkingen:

John zei

Weten jullie echt niet dat-ie wordt opgeheven?
Trouwens, ik zou ook niet kiezen voor de NRC, hoor.

Rutger van Bergen zei

In mijn vocabulaire is fuseren nog niet hetzelfde als opheffen. Als dat wel zo zou zijn, dan zou ik nu ook voor een al minstens tweemaal opgeheven bedrijf werken. En ik weet zeker dat ik nog elke maand een bepaald bedrag aan salaris krijg overgemaakt.
Wat betreft "onze" krant ben ik het zeker niet met de term "opheffen" eens als de krant die uit de fusie voortkomt ook een regionale editie krijgt, wat het geval is.

John zei

Je laat je toch niet beetnemen door die slimme zakenjongens met hun verhullend taalgebruik, Rutger? Als iets wordt opgeheven kan er best iets voor in de plaats komen, hoor. Maar ik leg het je wel weer uit.

Rutger van Bergen zei

Laten we er vanuit gaan dat het resultaat van de operatie is dat ik zonder zelf iets te hoeven doen een dagblad overhoud waarin aandacht wordt besteed aan regionale zaken. Dan vind ik het eerlijk gezegd helemaal niet relevant of er sprake is van een combinatie of een vervanging, en feliciteer ik de slimme zakenjongens dus met hun succesvolle verhullende taalgebruik.
Ondanks jouw niet-aflatende pogingen me van mijn naïviteit af te helpen blijf ik dus ook van mening dat de term opgeheven niet op zijn plaats is.
Als ik jou was zou ik de hoop voor mijn toekomst maar gewoon opgeven.