02 juli 2005

Duitse humor

Op de een of andere manier lijken veel internationale fabrikanten van food en non-food te denken dat het Nederlandse volk uit 16 miljoen holbewoners bestaat. De reclames die ze maken zijn in elk geval compleet onverteerbaar voor alles met een greintje intelligentie: die wordt namelijk stelselmatig en vakkundig beledigd.

Of ik een voorbeeld kan geven? De TicTac reclame, die u ongetwijfeld kent. Met dat hyperactieve mannetje dat totaal onnodig helemaal los gaat op de “krokante buitenkant” en de “explosie van frisheid” (dat laatste woord bestáát niet eens) van die laffe pepermuntkruimels. Maar de man die het zich in de reclame allemaal laat welgevallen en volslagen verrast is als hij ineens ijsdruppels begint uit te ademen is eigenlijk nog erger. En er is natuurlijk ook niemand die doorheeft dat meneer ADHD in het oosterburens staat te kakelen, en het tenenkrommend slecht is nagesynchroniseerd.
Ik wil die gladiool zijn act wel eens zien opvoeren op een doorsnee Nederlands tankstation. Hoe het precies zou aflopen weet ik niet, maar ik krijg wel visoenen van TicTacs die, met handige verpakking en al, terechtkomen in neusgaten en andere krappe openingen.
De reclames van Swiffer vallen een beetje in dezelfde categorie. En van die reclames van Werther’s Original krijg ik ook jeuk op hele vervelende plaatsen.

Het kan ook anders. Neem bijvoorbeeld de Tele2-reclames met de korte en de lange Bill. Ook afkomstig uit het buitenland, maar een stuk beter te verteren.

Het zal wel gewoon liggen aan mijn gebrek aan Duitse humor, wat dat dan ook in vredesnaam moge zijn.

Geen opmerkingen: