08 juli 2005

Wielverwarring

VerwarringAls je me vraagt om wat voorbeelden te noemen van een ingewikkelde sport, zal ik waarschijnlijk iets als cricket antwoorden. Of de puntentellingen van turnen en de verschillende schoonsporten. Of misschien zelfs bepaalde regels van tennis. (Weet u bijvoorbeeld hoe wordt bepaald wie op welke helft van het court speelt of wie in de eerste game de eerste service krijgt? Ik ben er nog niet achter.)
De kans dat ik wielrennen noem is in ieder geval erg klein. Gewoon op het zadel stappen, de route volgen en heel hard trappen.
Tenminste, dat dacht ik. Want ook dat fietsen is nog niet zo simpel.

Zo gebeurde het eergisteren dat in de Ronde van Oostenrijk degene die als vijfde over de streep kwam uiteindelijk toch won, omdat de eerste vier niet hadden begrepen dat het niet is toegestaan over een hek te klimmen om een stuk af te snijden.
Op dezelfde dag werd de Tour de France stilgelegd omdat Armstrong 's ochtends de verkeerde kleur trui had aangetrokken. Hij begreep de commotie die dat teweeg bracht weer niet.

Zo ziet u maar weer, wat eenvoudig lijkt hoeft dat nog niet te zijn. Misschien dat die diepzinnige gesprekken over voetbal dan toch ook wel ergens over gaan. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat nog steeds moeilijk te geloven.

Geen opmerkingen: