10 juli 2005

Nutteloos

Nutteloze pilletjesDe titel van dit bericht is gelijk aan die van de column van Martin Enserink, in de Intermediair van vorige week. De column behandelt een boek genaamd The Case of the Female Orgasm: Bias in the Science of Evolution van Elizabeth Lloyd. Een vrouw die een wetenschappelijk boek schrijft over het vrouwelijk orgasme, dat is voor een man natuurlijk per definitie interessant.
De conclusie die in het boek wordt getrokken is dat ook: gesteld wordt namelijk dat het orgasme voor vrouwen evolutionair gezien volslagen nutteloos is.
Bij mannen zet de lol van het klaarkomen aan tot het zo vaak mogelijk herhalen van de gebeurtenis, wat vanuit het oogpunt van de verspreiding van de genen een goede zaak is. Vrouwen zijn juist gebaat bij een selectieve partnerkeuze, en moeten enigszins gechargeerd dus eigenlijk niet al te veel plezier beleven aan de gemeenschap.

Het feit dat er toch veel vrouwen zijn die orgasmes hebben komt waarschijnlijk doordat mannen en vrouwen ontstaan op basis van een gezamelijke fundering, en in de latere stadia van de embrionale ontwikkeling de verschillen pas optreden. "Mannen houden aan dat principe tepels over, [veel] vrouwen kennelijk het orgasme," schrijft Enserink.

Een en ander is ook de verklaring voor het feit dat het een deel van de vrouwen niet of moeilijk lukt ze te hebben.
Gelukkig, zullen veel mannen nu denken, het ligt dus niet aan mij.
Hoe ik hier zelf over denk, wilt u weten? Daar kunnen we het later nog wel eens over hebben.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Rutger ik ben een zwager van John,
Wat ik mis zijn de foto's van jou en Jolanda boven het weblog zodat ik kan zien van wie deze weblog en aanhang is.
Voor de rest ga hiermee door want nu ik terug ben van mijn vakantie zal ik in principe elke dag even op je weblog kijken.

Mijn naam is Paul Heemskerk en ik heb geen blogger account en ik heb nog geen web page en maar ik wil ook niet anonymous zijn.

Mijn email adres p.heemskerk@hccnet.nl

John zei

Paul is terug! Maak je borst maar nat Rutger.

Rutger van Bergen zei

Zal ik doen, John. Met deze temperaturen hoef ik daar ook niet zoveel moeite voor te doen.