21 juli 2005

Reputatie

KantoorOnrustig liep ze heen en weer door haar kantoor. Wat kon ze doen om de boel weer in beweging te zetten?
Vroeger was het simpel: om verontwaardiging te veroorzaken hoefde je alleen maar over rekeningrijden te beginnen. Maar de laatste tijd leek het wel of het volk echt accepteerde dat het er aan zat te komen.
De benzineprijs, hoewel niet echt onder haar controle, was ook al lange tijd historisch hoog. Toch was er tot zover alleen wat vaag ontevreden gepruttel te horen van een groepje gepeupel dat zich tijdens de vakantie blijkbaar zat te vervelen.
Kon ze dan echt geen plan meer bedenken dat krankzinnig genoeg was om de mensen weer ouderwets tegen zich in het harnas te jagen? Een schrikbeeld, want daarmee zou een lange traditie van haar departement worden doorbroken.

Opeens klaarde haar gezicht op. Ze maakte snel een paar aantekeningen en las ze door. Haar eigen genialiteit trof haar.
Boetes uitschrijven voor slingerende spulletjes in de auto, met zulk een onzinnig voorstel zou het toch wel moeten lukken. Ze zou er haar vrienden bij de politie ook een groot plezier mee doen, want die zouden hun boetetargets ineens zonder enige moeite kunnen halen. En de timing was ook al perfect: komkommertijd, dus aandacht van de pers was gegarandeerd.
Enthousiast riep ze via de intercom haar secretaresse op. "Ik heb hier een wetsvoorstel dat zo snel mogelijk naar de pers moet. Kun je dat vanmiddag nog regelen?"

De volgende dag raapt minister Peijs de krant van de mat, en kijkt opgelucht naar de koppen. De reputatie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is gered.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb begrepen dat jullie hier al uitvoerig over hebben gediscussieerd... Ik kan me toch echt niet voor stellen dat dit wetsvoorstel wordt aangenoemen... Zo'n geval van burger truttigheid bestaat volgens mij zelfs in Nederland niet (Lach maar en noem me een naieveling, ik hoor je al denken: 'ik spreek jou over 10 jaar nog wel'). Ik kan er nog maar één ding over zeggen, mocht dit wetsvoorstel erdoor komen dan zijn wij echt DE SJAAK!!

Rutger van Bergen zei

Judith, of het wetsvoorstel het gaat halen weet ik ook niet, maar de signalen zijn tot zover gunstig (voor het niet doorgaan dan). Zowel het CDA als de VVD lijken het plan namelijk niet te zien zitten.
Maar, in dit soort situaties moet ik altijd denken aan een uitspraak die ik half onthouden heb: "genialiteit is bijzonder, domheid is universeel."
Het eerste deel van de uitspraak kan anders zijn geweest, en ik hoop dat de onjuistheid van het tweede deel dit keer wordt bewezen. Ik vrees dat we het gewoon zullen moeten afwachten.