22 juli 2005

Contradictio in wettus

Gatsie!Het moet maar eens gezegd: benzine is troep. Als je het verbrandt komt er een scala aan schadelijke stoffen vrij. 't Is ook gevaarlijk, want met het minste of geringste vliegt het in de fik, en die branden zijn lastig te blussen. In de tijd dat men olie uit de grond haalde om er pertroleum van te maken, en er nog geen doel voor de benzine was gevonden, werd die benzine om veiligheidsredenen dan ook gewoon afgefakkeld.
Diesel is trouwens ook zooi. Het verbrandt minder makkelijk, maar de milieuschade die optreedt als het dan wel brandt is weer een stuk groter.
Gelukkig dus maar dat er zoiets als accijns bestaat, waarmee het gebruik van deze goedjes kan worden ontmoedigd. En accijns wordt door de Nederlandse overheid dan ook met veel enthousiasme geheven.

Nu blijkt het zo te zijn dat bepaalde, met name wat oudere, dieselauto's ook prima lopen op zonnebloem- of slaolie. Gooi 30 liter zonnebloemolie met nog een paar liter diesel in de tank van zo'n auto, en hij loopt. Als een zonnetje.
Zonnebloemolie is 100% natuurlijk, en een stuk minder vervuilend dan diesel. Da's mooi, want de overheid moet ervoor zorgen dat binnen een paar jaar minstens 5,75% van de gebruikte brandstof uit hernieuwbare bronnen komt.
Daarnaast is het ook een stuk goedkoper. Da's ook mooi, voor degene die het moet betalen.
Ik weet niet hoe u hierover denkt, maar het klinkt mij in de oren als een typische win-win situatie.

Er is echter toch een klein probleempje. We wonen namelijk in Nederland. En dus mag het niet.
Je bent wettelijk verplicht brandstof in je tank te gooien waar torenhoge accijns over wordt geheven. Met andere woorden: het is wettelijk verboden een milieuvriendelijk alternatief te gebruiken voor de brandstof waarvan het gebruik met wettelijke maatregelen wordt ontmoedigd.
Sterker nog, er wordt door de overheid belastinggeld uitgegeven om mensen in te huren die het gebruik van de alternatieve brandstoffen met fikse bekeuringen bestraffen.
Als dit u logisch in de oren klinkt dan denk ik dat u de laatste drie zinnen nog maar eens moet lezen.

Aan diegenen van u die het ook na tweede lezing geen vreemd verhaal vinden moet ik eerlijkheidshalve iets bekennen. Ik ga er namelijk van uit dat er voor deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid wel weer een goede reden bestaat, of dat die anders is verzonnen. Het zou alleen zo leuk zijn als die wat makkelijker te herkennen was. Mocht u hem wel zien dan hoor ik het dus graag van u.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

win-win situatie?? hoezo een zoon van je vader ;-) (ik weet dat je altijd een zoon van je vader bent, maar ik weet zeker dat je begrijpt wat ik bedoel)

Rutger van Bergen zei

Tja Judith, we hebben het niet zo lang geleden al gehad over andere herkenbare eigenschappen die bij mij de kop op lijken te steken.
Net als toen herinner ik je er nu ook maar weer aan dat jouw genen uit dezelfde poel komen als de mijne.
Of dat een win-win situatie is weet ik alleen zo net niet.