16 februari 2007

Goed lui

Laat u niet foppen, het is maar een peilzenderHet is tijd voor een pijnlijke bekentenis: ik ben van oorsprong een programmeur. En daaraan gerelateerd: ik werk de leeftijdtellers in de rechterkantlijn niet handmatig om 12 uur 's nachts bij. Ik heb een stukje “script” geschreven dat de leeftijden automatisch uitrekent.
En volgens sommigen ben ik daarmee eigenlijk een slechte programmeur, want een goede programmeur is een luie programmeur. (Voor de minder ingewijden: daarmee wordt bedoeld dat je zoveel mogelijk gebruik moet maken van wat anderen al gemaakt hebben, want dat kost altijd minder tijd dan het zelf maken.)
Een andere eigenschap die veel programmeurs hebben en ik ook in mezelf herken is dat ze nooit tevreden zijn met wat ze zelf maken. Ze zien altijd mogelijkheden om het te verbeteren of mooier te maken. Als je niet oppast doen ze dat ook altijd, ook als het resultaat daarmee mooier of beter - en duurder - wordt dan het voor de gebruiker hoeft te zijn. “Verkopers willen een Rolls-Royce verkopen voor de prijs van een Volkswagen en ontwikkelaars willen een Volkswagen bouwen voor de prijs van een Rolls-Royce,” zei een oud-collega hier eens over.
In het AD lees ik dat dat doordraven niet alleen bij programmeurs voorkomt, maar ook bij de politie. Bij het korps Twente, om precies te zijn. De medewerker die de opdracht kreeg de peilzender voor de auto van een verdachte te vermommen deed dat zo overtuigend dat zijn eigen collega's hem niet meer van een bom konden onderscheiden. Op zich natuurlijk slim om de antenne in de lont te verwerken, maar u snapt wat ik bedoel.

Geen opmerkingen: