24 oktober 2005

Hemagglutinineneuraminidase

H5N1 is boos! Ik zou me er flink kwaad over maken. Je bent een zeer besmettelijk vogelvirus, dat ook nog eens gevaarlijk is voor mensen. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je trouwt met een menselijke soortgenoot, en dan een wereldwijde griepepidemie veroorzaakt. Je bent met andere woorden een virus van betekenis.
En wat is dan de naam die ze je hebben gegeven? H5N1. Waardeloos, want geen mens die er bang van wordt. Sterker nog, de meeste nieuwslezers krijgen het niet eens normaal hun strot uit. Als je weet waar het voor staat wordt het nog erger: een bepaald type “hemagglutinine”, gecombineerd met een bepaald type “neuraminidase”.
Nee, als ik H5N1 was, dan zou ik mijn naamgever opsnorren en hem zo erg besmetten dat hij er eieren van ging leggen.

Geen opmerkingen: