31 oktober 2005

Rups

Vroeger, toen ik nog jong was, heb ik een aantal jaar in een klein Limburgs dorpje gewoond. Klinkt bekend misschien, want ik heb hier al eens eerder over Posterholt geschreven. Je kunt er tegenwoordig namelijk hele goede kunststof kozijnen krijgen.
In het dorp was goed beschouwd niets te beleven, en dus was het altijd groot feest als de kermis kwam. En die kermis stelde goed beschouwd ook niets voor: botsauto's, wat grijpautomaten, een boksbal en een rups. Voor wie niet weet wat een rups is: dat is een cirkel van achter elkaar geplaatste stoeltjes, die over een paar hobbels rondrijden. Klinkt suf? Dat is het ook. Het is dan ook geen wonder dat ik er al jaren geen meer gezien heb.
Tot afgelopen zaterdag dan. Deze stond alleen niet in Posterholt, maar in het bruisende Nieuwegein.
De rest van de kermis deed me trouwens ook erg denken aan vroeger tijden in het zuiden des lands. Er waren eigenlijk maar twee dingen die ik miste: het Postertse accent en de boksbal.

Geen opmerkingen: