01 oktober 2005

Jong bezopen

Ze hebben er in de VS zelfs borden voorMeneer Kleinmeulman, inspecteur-generaal van de Voedsel- en Warenautoriteit, heeft geopperd om de minimumleeftijd voor de aankoop van alcoholische dranken te verhogen naar 21 jaar. Dit als maatregel tegen het toenemende drankgebruik onder jongeren, en dan met name die onder 16 jaar.
Laten we dit voorstel eens nader bekijken. Er is nu al een minimumleeftijd voor de aanschaf van alcohol, die op 16 jaar ligt. Dit lijkt er dus niet voor te zorgen dat jongeren onder de 16 geen alcohol nuttigen. Hoe aannemelijk is het dan dat een andere variant van dezelfde maatregel wel effectief is, vraag ik me dan af. Laat ik die vraag even anders stellen: als u redenen heeft aan te nemen dat-ie dan ineens wel gaat werken, dan hoor ik die graag van u.
Misschien is het ook een idee even te kijken naar de ervaringen in andere landen waar ze op dit moment al een hogere minimumleeftijd hebben. Laten we de VS bijvoorbeeld eens nemen, waar je al heel lang 21 jaar oud moet zijn voor je legaal een biertje kunt drinken. In tegenstelling tot wat de inspecteur-generaal lijkt te denken, is ook dat geen bepaald effectieve maatregel gebleken. Er wordt ook daar door jongeren met veel enthousiasme gedronken, maar dan in het geniep en dus veel moeilijker te controleren. Daarbij komt nog dat je dan de situatie creƫert dat mensen die zich aan de regels houden pas leren wat alcohol met je doet als ze al een paar jaar een rijbewijs hebben. Om te illustreren wat ik daarmee wil zeggen: ikzelf ben met 16 of 17 jaar na een iets te enthousiaste inname ook een keer de sloot ingereden, wat een erg leerzame ervaring was. Ik had er toen wel alleen zelf last van, omdat ik op de fiets zat.
Mijn conclusie: als maatregel voor het probleem dat meneer Kleinmeulman ermee wil oplossen, is het een bezopen voorstel. Misschien moet-ie eens wat minder drinken.

Geen opmerkingen: