04 oktober 2005

Slapjanus

Niet-bestuurlijke slapjanusOp verschillende plaatsen is de afgelopen dagen gemeld dat Amsterdams burgervader Job Cohen door het Amerikaanse tijdschrift Time Magazine is uitgeroepen tot één van de Europese helden van 2005. Dit omdat dankzij hem de spanningen tussen moslims en niet-moslims niet uit de hand gelopen zouden zijn.
Of u het met Time Magazine eens bent of niet moet u zelf bepalen, daar ga ik me niet mee bemoeien. Wel vond ik de reactie van Geert Wilders die in het AD Utrechts Nieuwsblad, laten we zeggen, typerend.
Die noemt Job namelijk de "grootste [bestuurlijke] slapjanus die Nederland rijk is", omdat hij, volgens Geert, juist helemaal niets gedaan heeft om de rust te bewaren. Uiteraard weet hij ook wat Job wel had moeten doen: onder andere strenger optreden, de "rotte appels" keihard aanpakken, radicale moskeeën sluiten en met noodverordeningen tuig oppakken. Nou, dat klinkt inderdaad zeer sussend allemaal, en dus als een typisch plan van de "Groep Wilders".
Rob Oudkerk, die ook een tijdje iets in Amsterdam heeft gedaan, gaf in zijn reactie op Cohens heldenstatus aan dat iedereen die over Cohen gaat lopen zeiken een enkeltje Australië verdient. Daar kan ik het helaas niet mee eens zijn. Waarom niet, vraagt u? Laat ik het zo zeggen: Australië is een erg mooi land, en dat komt zeker niet doordat er zoveel peroxidekoppen rondlopen.

Geen opmerkingen: