03 juli 2006

Cijfergriep

CijferwapenHoewel het niet direct een Hollandse klank heeft zal iedereen van u de kreet ‘Sudoku’ kennen. Je breekt er tegenwoordig mogelijk nog vaker je nek over dan voetballen in Duitsland en dopingshots in Frankrijk. Zelf heb ik even gedacht dat het een nieuwe Japanse vechtsport betrof, maar al snel leerde ik dat de Sudoku-overwinningen meestal met een potlood worden behaald. (En nee, dan niet door het ding in het oog van de tegenstander te prikken.)
Zelf ben ik er nog niet mee aangestoken, maar zowel mijn vrouw als mijn moeder hebben het cijfergriepvirus wel te pakken. Dat geldt trouwens ook voor mijn technische oom in Canada die, samen met zijn vrouw, me een abonnement op Scientific American kado heeft gedaan. Wat blijkt: ook de wetenschap is niet meer veilig. In de juni-editie staat namelijk een uitgebreid artikel over Sudoku-puzzels. En ik moet toegeven, het is nog een best interessant artikel ook. Tenminste, als je last hebt van de lugubere afwijking dat wiskundige principes je interesseren. Mea culpa.
Eén feitje wil ik de Sudoka's onder u toch niet onthouden: er zijn zo'n 5.472.730.538 echt unieke manieren om die 81 vakjes in te vullen. U denkt daar met een weekendje doorheen te zijn? Geeft niet hoor, met enige trucendozerij kunnen er 6.670.903.752.021.072.936.960 cijfercombinaties van worden gemaakt. Mocht u cijferblind zijn: dat zijn dus zestriljard­zeshonderzeventigtriljoen­negenhonderdriebiljard­zevenhonderdtweeënvijftigbiljoen­éénentwintigmiljard­tweeënzeventigmiljoen­negenhonderdzesendertigduizend­negenhonderdzestig puzzels. En als u daarmee op afzienbare termijn klaar bent heb ik nog een leuke variant voor u: uitzoeken op hoeveel manieren de honderdachtenzeventig letters van dat uitgeschreven getal over de éénentachtig vakjes verdeeld kunnen worden. Ik wens u veel plezier.

Geen opmerkingen: