21 juli 2006

Piet

Rood lichtHet was natuurlijk onvermijdelijk, en het Grote Vierdaagse Zwartepietenspel is dan ook in volle hevigheid losgebarsten.
Dit komt misschien als een teleurstelling, maar ik acht mezelf niet in staat een antwoord op de schuldvraag te geven. Dit simpelweg omdat ik niet alle feiten ken, blijkbaar in tegenstelling tot een hoop andere mensen.
Wel roept dit soort dingen altijd vragen bij me op. Ter overpeinzing deel ik die even met u.
In de eerste plaats vraag ik me hoe dan ook af of de Nijmeegse Vierdaagse bewust zaken niet of wel heeft gedaan om de ellende van dinsdag in de hand te werken. Weet u, ik geloof er zelf niets van. Volgens mij zijn ze zich rot geschrokken en hebben ze daarom ook zo drastisch gehandeld. (Sommigen zeggen zelfs te drastisch. Daar zou ik het morgen over kunnen hebben, maar ik denk dat ik het niet doe.)
Ja, zegt een deel van u in koor met het Openbaar Ministerie, maar nalatig waren ze misschien wel!
Ja, misschien wel.
Maar toch, zeurt het dan weer in mijn hoofd, als het zo overduidelijk was dat de tocht niet gelopen kon worden, hadden de wandelaars dat dan niet ook zelf kunnen bedenken? En waarom hebben de weermannen, die nu roepen dat ze er al niets van begrepen dat er überhaupt gestart is, daar niet van te voren een hoop herrie over geschopt?
En als het zo evident was dat je voor het deel van de route waar het voor zovelen mis ging twee liter water nodig hebt, hoor je daar als wandelaar dan niet ook je maatregelen op te treffen?
Ook vraag ik me af of er in 1972, toen er ook twee doden te betreuren waren, eveneens een strafrechtelijk vooronderzoek naar de organisatie is gestart.
Zoals ik al zei: veel vragen vandaag, en geen antwoorden. Voor diegenen van u die het wel denken te weten zit de reactiefunctie op de gebruikelijke plaats.

1 opmerking:

Anoniem zei

Je gaat je inderdaad afvragen of mensen niet meer zelf na kunnen denken. En iedereen maar schreeuwen dat ze een individu zijn en eigen beslissingen moeten kunnen hebben. Nu blijkt maar weer eens dat mensen gewoon betutteld willen worden.

PS:
misschien een beetje flauw:
Maar als de route door overstroming 3 meter onder water had gestaan, maar de organisatie had de tippel niet afgelast, zou dan toch iedereen zijn gaan lopen????????
Nederland kom op!!!!!!