13 juli 2006

Onrein gezond

Verboden bierEr zijn van die dingen waar je als mens op moet kunnen vertrouwen om je grip op de wereld niet te verliezen. Dat de zwaartekracht aantrekt en niet afstoot bijvoorbeeld. En dat de boterham altijd met de beboterde kant naar beneden op het tapijt landt. Een andere natuurwet in die categorie is dat je bij het consumeren van teveel bier zowel dronken als dik wordt. Dat het ongezond is dus. Eerlijk gezegd is deze wet voor mannen misschien nog wel iets belangrijker dan voor vrouwen, omdat het daardoor stoer is om veel bier te drinken.
Zo'n vijftien jaar geleden werd er voor het eerst gemorreld aan deze bierwet, met de introductie van maltbier. Dronken word je daar namelijk niet van. Dik aan de andere kant nog wel, en bovendien vind ik het zo smerig dat ik er hele nare uitslag van krijg. Het ongezondheidsprincipe hield dus gelukkig stand.
Afgelopen maandag las ik in het AD echter dat men in Duitsland is begonnen met het brouwen van gezond bier, speciaal gericht op vrouwen. En ze menen het ook nog: het is bier met een stevige scheut fruitsap, niet meer dan 1% alcohol en nauwelijks calorieën. Het is zelfs zo ernstig gezond dat ze het niet in de supermarkt verkopen, maar in de apotheek.
U snapt al waarom het drie dagen geduurd heeft voordat ik het hier meld. Ik heb het echt even moeten verwerken.
Het Engelssprekende deel van de wereld hanteert een spreekwoord dat luidt "there are two certainties in life: death and taxes." Ik hoop dat we dáár nog wel even op kunnen vertrouwen.

Geen opmerkingen: