03 september 2005

Diamantprutsers

Leuk spul hè, die steentjes!In het AD Utrechts Nieuwsblad van enkele dagen geleden lees ik dat de legendarische diamantroof op Schiphol is uitgevoerd door een stelletje prutsers.
U zult zich deze roof van eventjes geleden allicht nog wel herinneren. Ikzelf vond het met name opvallend hoe makkelijk de bandieten het terrein van Schiphol op en af waren gereden, en dat leek mij ook een aanwijzing voor een goede voorbereiding.
Maar wat in de krant staat is waar, en dus heb ik dat blijkbaar verkeerd ingeschat.
Het zou kunnen dat u zich afvraagt op grond van welke informatie men de conclusie omtrent het amateurisme van de rovers getrokken heeft. Dat zal ik u vertellen.
Naast de ruim 75 miljoen euro aan diamanten die is meegenomen, is nog voor zo'n beetje hetzelfde bedrag aan diamanten achtergebleven. De reden is dat deze diamanten alleen te bereiken waren via de achterdeuren van het bestelbusje waar ze voor de roof in zaten. Deze deuren waren voorzien van een codeslot, en die konden de rovers blijkbaar niet open krijgen. De diamanten die wel zijn meegenomen zijn uit het busje gehaald via een raampje dat tussen de laadruimte en de cabine zat.
Ik kan me voorstellen dat de rovers het niet erg hadden gevonden als ze de achtergebleven 75 miljoen euro ook hadden kunnen meenemen. Toch beginnen er bij het lezen van het kranteartikel een paar knagende vragen door mijn hoofd te spoken.
Zo vraag ik me af of het niet zou kunnen dat de rovers hebben berekend dat ze met 75 miljoen euro het komende jaar ook wel doorkomen, en bewust hebben besloten niet aan de achterdeuren van het busje te gaan klooien.
Verder vind ik het ook wel een beetje lullig overkomen dat er een ingewikkeld codeslot op de achterdeuren zit, maar je het busje zonder het slot te openen toch voor de helft kunt leeghalen.
Tot slot ben ik benieuwd wat het precies over de kwaliteit van de beveiligingsmaatregelen op Schiphol zegt als een stelletje hobbyisten met een handjevol diamanten zonder enige moeite het terrein op en af kunnen rijden zonder dat iemand het in de gaten heeft.
Ik ben erg benieuwd of ik in toekomstige kranten de antwoorden op deze vragen ga vinden. Ik houd u op de hoogte.

Geen opmerkingen: