12 september 2005

Verchinatel

Chinese voetbalfanHet zal u wellicht niet ontgaan zijn dat een of ander bedrijfje, dat Versatel schijnt te heten, de beeldrechten heeft opgekocht voor de Nederlandse eredivisie. De slimmeriken hadden daar een leuk plannetje bij: mensen maandelijks een bedrag laten betalen en ze dan via een of ander handig kastje in staat stellen de wedstrijden te bekijken. Het idee was misschien goed, maar de uitvoering is minder. Ze verkopen namelijk veel minder abonnementen dan ze gehoopt hadden. Bovendien blijken die kastjes ingewikkelder dan ze dachten, want bij een groot deel van die paar abonnees die ze zo gek hebben gekregen zich in te schrijven krijgen ze de boel niet op tijd aan de gang.
Gisteren hoorde ik op het RTL Nieuws dat ze in China ook slimmeriken hebben. Die zijn erin geslaagd de uitzendingen van de eredivisiewedstrijden wel aan een groot publiek beschikbaar te stellen. Namelijk aan iedereen met een beetje fatsoenlijke Internetverbinding. Zoals dat met produkten uit het verre oosten wel vaker het geval is zijn de Chinese uitzendingen ook een stuk goedkoper: die kosten namelijk helemaal niets. (Klein nadeeltje is dat de commentaren in het Chinees zijn. Maar goed, "made in China", dus je kunt niet alles hebben.)
Het zal u vast niet erg verbazen dat Versatel niet echt gecharmeerd is van deze ontwikkeling, en men wil tot op de bodem gaan uitzoeken welke Chinees hiervoor verantwoordelijk is. Ik wens ze veel succes met het zoeken van de stouterd, tussen die andere 1 miljard Chinezen.

3 opmerkingen:

John zei

Je groeit, Rutger. Dit is een van je betere berichten. Je bent helemaal een kanjer als je het programmaatje op mijn computer zet. Want dat schijnt te kunnen. Kan ik gratis naar de (uit-)wedstrijden van Ajax kijken en ik zet Mol een hak.
(En van mij horen ze niks. Dat weet je.)

Rutger van Bergen zei

Laat ik nou net een bepaald Chinees programmaatje hebben liggen, compleet met een Nederlandse handleiding. Als jij mijn e-mail adres nog ergens in je knapzak hebt dan denk ik dat we er best wel uit komen.

John zei

Oei, even Esje vragen.