06 september 2005

Duidelijke taal

Snapt u dat nou?Als ik het goed begrepen heb, staat in het AD Utrechts Nieuwsblad van vandaag dat zo'n 60% van de Nederlanders geen bal snapt van de teksten die ze van de overheid, ziekenhuizen, banken en dergelijke instellingen krijgen thuisgestuurd.
Op zich is dat natuurlijk al vreemd genoeg, maar het lijkt zelfs zo te zijn dat initiatieven om er iets aan te doen het niet halen door de trots van ambtenaren. Een gemeente die haar teksten had laten vereenvoudigen gebruikte het resultaat namelijk niet omdat de ambtenaren niet konden geloven dat hun vak zo eenvoudig was. Ik weet niet hoor, maar dat komt op mij over als een typisch voorbeeld van struisvogelpolitiek. Of, voor de ambtenaren van de betreffende gemeente: jezelf voor de gek houden.
Gelukkig maar dat er van die behulpzame webloggers zijn die het belangrijkste nieuws in evident eenduidige en uitermate ongecompliceerde formuleringen ventileren.
Graag gedaan, hoor.

5 opmerkingen:

John zei

Is dit een sollicitatie, Rutger?
Als je een referentie nodig hebt, zeg je het maar.

Rutger van Bergen zei

Nee John, dat heb je toch verkeerd begrepen. Hoewel ik in mijn huidige baan natuurlijk zo af en toe mindere momenten doormaak moet er nog heel wat gebeuren voor ik die overstap zou maken.
Maar mocht het toch gebeuren dan kom ik zeker eens bij je over de nieuwe vloer om je referentie in ontvangst te nemen.

John zei

Altijd welkom. (Wel je pantoffels meenemen.)

Rutger van Bergen zei

Heeft iemand nou alweer lopen kletsen over de ernst van mijn zweetvoeten?

John zei

Ook dat nog.