08 september 2005

Duidelijke taal (2)

Van dit lettertype is men nog wel afgestaptOplettende lezers hebben gemerkt dat er iets is veranderd in mijn berichtjes vanaf 1 september. In plaats van het Utrechts Nieuwsblad heb ik het sindsdien namelijk over het AD Utrechts Nieuwsblad. Het UN is namelijk, samen met nog een aantal andere 'regionalen', gefuseerd met het AD.
Gelijk met het in elkaar schuiven van een hoopje dagbladen heeft men ook de overstap gemaakt naar een andere papiergrootte. De nieuwe krant wordt afgedrukt op tabloid-formaat, en dat betekent dat de pagina's half zo groot zijn als wat ik gewend was.
Dat kleinere formaat vereist natuurlijk wat creativiteit bij het indelen van de inhoud op de pagina's. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat men nog een aantal benaderingen aan het uitproberen is. Op pagina 13 van de Utrechtse editie van vandaag heeft men echter een methode toegepast die me toch niet zo praktisch lijkt.
Welke, vraagt u?
Nou, hetweglatenvanallespatiestussendewoorden. En ja, u ziet het al, dat leest toch niet zo lekker.
Hmm, misschien kan een aantal gemeenteambtenaren er nog wel inspiratie uit opdoen.

Geen opmerkingen: