28 september 2005

Vervelende Staten

3b Wilt u een aanslag plegen?De wachttijd voor het inchecken voor vluchten richting de Verenigde Staten gaat vanaf 4 oktober sterk toenemen, waarschuwt Schiphol. Dat zegt het AD Utrechts Nieuwsblad tenminste en ik ga er maar even vanuit dat ze gelijk hebben.
De reden voor deze vertraging is dat het vanaf die datum verplicht is een lijst met vragen te beantwoorden over wat je er van plan bent en wie je er gaat bezoeken. Nu ze al een paar jaar elke buitenlandse bezoeker als een crimineel verdachte behandeld hebben (foto's en vingerafdrukken) is het blijkbaar tijd om die bezoekers nog een graadje harder te gaan irriteren. De effectiviteit van de maatregel lijkt mij overigens twijfelachtig. Of ben ik de enige die bedenkt dat de echte slechteriken wel eens zouden kunnen liegen als ze het lijstje invullen?
Trouwens, je moet al heel lang een vragenlijstje invullen voor je de VS in mag. Op dat lijstje - links staat er een - word je ook (letterlijk) gevraagd of je meer dan zoveel jaar in de bak hebt gezeten, of toevallig van plan bent bommen te laten ontploffen.
Maar goed, aan de andere kant weten ze bepaalde ongewenste sujetten op deze manier wel buiten de deur te houden. Als ik niet per se hoef, ga ik er namelijk niet meer naartoe. Ik neem aan dat het Amerikaanse volk zich daarmee gelijk een stuk veiliger voelt.

Geen opmerkingen: