09 september 2005

Uitgeveegd

Die komt er bij mij niet meer inOmdat we het vuur van onze gashaard liever niet ín de schoorsteen laten oplaaien hebben we die vorig jaar door de mensen van Mabo Schoorsteenvegers laten vegen. Dat deden ze netjes, en ze gaven op eigen initiatief aan dat het schoonmaken niet vaker dan eens per vijf jaar nodig was. We waren al met al tevreden klanten, en dus waren we vast van plan ze over een jaar of vier weer eens te bellen.
Gisteren kregen we een brief van de heren schoorsteenreinigers, waarin ze aangeven dat ze zoveel tevreden klanten hebben dat ze het op eigen kracht niet meer aankunnen. Daarom hebben ze "goede afspraken gemaakt" met de firma Denito. Deze firma biedt ons een abonnement aan voor € 28,= per jaar, waarvoor ze onze schoorsteen dan jaarlijks komen poetsen.
Nou, dacht ik tot zover, aardig dat ze me dat laten weten, maar dat hebben we dus niet nodig. Ik stond dan ook op het punt de brief op de stapel oud papier te leggen.
Toen viel mijn oog echter op de volgende zin. Daarin werd uitgelegd dat ik het moest melden als ik géén gebruik wenste te maken van dit aanbod. En ook nog vóór 23 september, alsjeblieft-dankjewel.
Heel gek misschien, maar deze manier van "aanbieden" deed me sterk denken aan die keer dat een zootje ongeregeld bij een stelletje loterijen besloot dat ik maar moest gaan meebetalen aan een cadeautje voor de koningin. En net als toen schoot deze manier van aanbieden me gelijk stevig in het verkeerde keelgat.
Ik heb vanavond, dus ruim op tijd, voor het allerlaatst contact gehad met Mabo. De brief ligt nu alsnog bij het oud papier, samen met het vel waarop we hun telefoonnummer bewaarden. Andere schoorsteenvegers, die wel snappen hoe het werkt, mogen zich over een jaar of vier bij me melden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Rutger, ik dacht dat je vanwege de brandverzekering je schoorsteen ieder jaar geveegd diende te worden.
Ik weet alleen niet of dit ook voor een gashaard geld.

Rutger van Bergen zei

Paul, wij vroegen ons hetzelfde af en hebben dit uitgezocht. Toen bleek dat het voor de verzekering niet nodig is onze pijp jaarlijks schoon te bezemen, omdat gashaarden niet roeten.
Je moet het ook maar net weten, natuurlijk.

Anoniem zei

Dat scheelt weer money, neem er maar drankje (biertje?) op.