01 augustus 2005

Aanbod

Als ik u vraag wat TomTom is, acht ik de kans ongeveer 99,9% dat u weet waar ik het over heb. Sterker nog, de kans is heel reëel dat u zelf in het bezit bent van de een of andere variant ervan.
Voor dat kleine deel van het lezerspubliek dat zich afvraagt waar ik het in vredesnaam over heb zal ik het even uitleggen. TomTom is een Nederlands bedrijf dat wereldleider is op het gebied van "personal navigation."
Ze maken software die je (letterlijk) kan vertellen hoe je van een willekeurige A naar een dito B kunt komen. Sinds een paar jaar hebben ze ook een heel handig doosje waar ze die software in stoppen, samen met alle electronische slimmigheden die nodig zijn om het te laten werken. TomTom Go, noemen ze dat.

Het wordt dus erg veel gebruikt, en dat heeft ertoe geleid dat TomTom in vier jaar tijd van een bedrijf op de rand van de afgrond is veranderd in een beursgenoteerde onderneming met een waarde van een slordige 2 miljard euro.
De Intermediair van deze week schrijft dat bij de recente beursgang zo'n 450 miljoen euro is opgehaald. Omdat ze het geld niet direct nodig hebben en de analisten niet blij zijn als een dergelijk groot bedrag binnen het bedrijf niets staat te doen, is maar besloten zo'n 80 miljoen naar elk van de vier oorspronkelijke aandeelhouders over te maken.

Mocht u nou in een vergelijkbare situatie zitten maar geen rekening hebben waar het geld van uw beursgang heen kan, dan moet u het mij vooral even laten weten. Ik heb er namelijk direct een voor u beschikbaar. Alle bedragen zijn welkom, en als uw storting hoog genoeg is zal ik er zelfs een berichtje op deze weblog aan wijden.
Ik zie uw massale reacties graag tegemoet.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha die Rutger. Vanaf zondag bekijk ik dagelijks je weblog en met veel plezier. Vond het vandaag een toppertje. Snel rijk worden??? Wie wil dat niet. De jongens van Markplaats.nl is het trouwens ook goed gelukt.
Groet, Leon