02 augustus 2005

Wat negdek?

Nat asfalt!Een deel van u heeft ongetwijfeld meegekregen dat gedurende de tweede helft van juli groot onderhoud is gepleegd aan de A27, om precies te zijn de brug bij Hagestein. Wegens de "ernstige verkeershinder" die daarmee gepaard ging heb ik een tijdje de A2 gebruikt om bij de weg tussen Utrecht en Arnhem uit te komen.
Vanochtend reed ik voor het eerst in ruim twee weken over de A27 richting Utrecht.
Even vóór de brug bij Hagestein stonden twee gele borden langs de snelweg. "NAT wegdek" stond erop. Mijn eerste gedachte was "ja, hè-hè, denken ze soms dat ik die zondvloed van de afgelopen week gemist heb?" Maar toen besefte ik dat de zon per ongeluk toch weer een dagje geschenen had en dat het dus eigenlijk niet zijn kon.

Wegwerkershumor, dacht ik toen. U weet wel, na twee weken asfalteren net doen of ze het wegdek gewoon zwart geschilderd hebben. Leuk!
Maar ja, in Nederland is er ongetwijfeld wel weer een wet die humor langs de snelweg verbiedt. Dat zal dus ook wel niet.

Net toen ik begon te twijfelen of ik het wel goed gelezen had bereikte ik de brug. Ik had het toch goed gezien: het wegdek was inderdaad nat, maar niet van de regen of zwarte hoogglans asfaltlak. Over de hele lengte van de brug werd het wegdek door een batterij sproeiers overladen met water. Niet alleen het wegdek trouwens; ook het verkeer dat eroverheen reed kreeg de volle lading.
Nu had ik de aard van de nattigheid dan wel gezien, maar snappen deed ik het nog steeds niet.
Enigszins verward legde ik de rest van de route naar mijn werk af. Daar aangekomen heb ik gelijk een kort onderzoekje gepleegd om de reden van deze spuitelarij te achterhalen. En weet u wat? Ik heb er zo gauw geen verklaring voor kunnen vinden.
Misschien is het wel zo dat op de Nederlandse snelwegen alleen groots opgezette practical jokes worden toegestaan. Mij hebben ze in ieder geval te grazen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Rutger, zou het misschien zijn om uitzetting van de brug te voorkomen??

Rutger van Bergen zei

Paul, volgens het Utrechts Nieuwsblad heb je het bijna goed. Die meldt namelijk dat de nieuwe laag "hogesterktebeton" een week wordt besproeid om te voorkomen dat het gaat krimpen.
Weer een mysterie opgelost.

Anoniem zei

Ze hebben mij altijd geleerd dat water afkoelt en dat het uitzetting voorkomt.
Misschien dat dat een achterhaalde praktijk is.

Rutger van Bergen zei

Paul, ik kom zelf uit de generatie die op school helemaal niets meer geleerd heeft ("Thorbecke? Kun je dat eten?"), dus ik weet het niet.
Maar, wat je zegt klinkt mij in elk geval wel logisch in de oren.
Ik heb een idee voor een typische poldermodel-oplosing: we houden het erop dat het sproeien bedoeld is om "ongewenste volumeveranderingen" tegen te gaan. Is dat ook voor jou acceptabel?

Anoniem zei

Dit is alleszins acceptabel

Rutger van Bergen zei

Nou, dat hebben we dan netjes uitonderhandeld. John kan, vanuit zijn eerste leven, trots op ons zijn.