11 augustus 2005

Juridische spelsituatie

Deze mag u dus wel rakenGisteren zag ik de rechter op het RTL Nieuws uitleggen dat van een voetballer als Bouaouzan verwacht mag worden dat hij weet wat de gevolgen zijn van de streek die hij zijn concollega Kokmeijer heeft geleverd. Om die reden is gisteren voor de tweede maal in de Nederlandse geschiedenis een voorwaardelijke celstraf opgelegd voor een voetbalovertreding.
In het Utrechts Nieuwsblad van vanmorgen lees ik dat deze inmenging van de gewone klootjesvolkrechter in de zaken van Het Voetbal voor een aantal interessante uitspraken van mensen binnen het wereldje gezorgd heeft.
De voorzitter van de contractspelersvereniging doet bijvoorbeeld een schokkende constatering: "als voetballer sta je midden in de maatschappij, ook op het veld." Ja, dat is toch even schrikken, niet?
De KNVB geeft aan niet te verwachten dat van dit vonnis een precedentwerking zal uitgaan. Ik heb er niet voor gestudeerd, maar toch weet ik dat het buiten het KNVB-tuchtrecht grappig genoeg heel gebruikelijk is dat een eerder vonnis wordt meegenomen in de behandeling van andere zaken. Ze hebben er volgens mij zelfs een naam voor bedacht: jurisprudentie. Eventuele KNVB-ers onder het lezerspubliek kunnen zich hier wenden voor de definitie.
De meest opmerkelijke uitlating komt echter van de advocaat van Bouaouzan, die tegen het vonnis in beroep gaat. "De overtreding vond plaats in een spelsituatie en had dus binnen de tuchtrechtspraak van de KNVB moeten blijven," vindt de raadsvrouw. (Een afgestudeerd rechtenstudent is "meester in de rechten". Is een vrouwelijke afgestudeerd rechtenstudent dan ook een "meesteres", vraag ik me zijdelings af?)
Laten we voor de aardigheid de lijn van mevrouw Zuur even doortrekken. Volgens mij zegt ze in feite dat een honkbalspeler die tijdens een wedstrijd een tegenstander met zijn knuppel de kop inslaat alleen door de honkbalbond bestraft mag worden. En een kleiduivenschieter die, uiteraard in een spelsituatie, zijn tegenstander een lading hagel in de bips schiet krijgt dan alleen van de tuchtcommissie van de kleiduivenschietersbond een tik op de vingers. Daarbij moet u dan denken aan 12 wedstrijden lang de stukjes van de stukgeschoten kleiduiven opruimen. Maar dan ook allemaal!
Dat is uiteraard niet mild, maar toch heb ik zo'n knagend gevoel dat de verdedigend advocaat een kleine denkfout in haar verweer verwerkt heeft.
Het gerechtshof zal er dus nog een uitspraak over moeten doen. Zelf vind ik in elk geval dat het aspect logica in de uitspraak van de rechter tot zover nog het best vertegenwoordigd is.

2 opmerkingen:

John zei

Ik vind het heel echt allemaal echt heel verschrikkelijk voor het slachtoffer en ook heel zielig voor die voetballer van die onbesuisde actie, zoals er iedere week honderden gemaakt worden. Maar een ding snap ik niet.
Waarom al die aandacht, maandenlang, waarbij ik het been van het slachtoffer inmiddels tachtig keer op tv heb gezien, in alle denkbare actualiteitenrubrieken. (Dat zo'n man zich daar voor leent, vraag ik me steeds weer af.)
Waarom hoor of zie ik nooit eens wat over die hufters op de weg die (al dan niet met dronken koppen) verkeersslachtoffers maken.
Tja, da's het leuke van voetbal. Lekker voor de kijkcijfers.

Rutger van Bergen zei

Tja John, zoals je zelf aangeeft is er dankzij Talpa niet meer zoveel voetbal te bekijken. Ik denk daarom dat de combinatie van verschrikkelijke verwondingen (waar de tv-programmering wel mee vol zit) en een van de laatste beschikbare voetbalscenes gewoon niet te versmaden is.
Over die opmerking van die hufters met of zonder dronken koppen krijg je met mij ook geen ruzie. Ik heb er in elk geval zelf al wel aandacht aan besteed. (Het CBR was alleen vergeten te vermelden dat diabeten ook allemaal hufters zijn. Maar dat was jou natuurlijk al wel opgevallen.)