05 augustus 2005

Lot

Diergeneeskundige'Modelleerling daagt IB-Groep om uitloting' luidt een kop in het Utrechts Nieuwsblad van vandaag. Het artikel eronder schrijft dat een leerling, die een paar jaar geleden met gemiddeld een 8,4 van school kwam, nu is uitgeloot voor Diergeneeskunde. Nou worden er voor die studie wel meer mensen uitgeloot, maar het punt is dat de jongedame in kwestie altijd is verteld dat ze dankzij haar gemiddelde eindcijfer zó zou kunnen doorstromen. De reden dat het nu niet doorging was (nu even opletten alstublieft) een pas na de loting van 2004 gecommuniceerde wijziging in de regelgeving die inhield dat een, bij de invoering van fase twee op het VWO getroffen, overgangsregeling alleen van toepassing is op aankomende studenten die in het jaar 2004-2005 hebben meegedaan aan de loting.
Heeft u dat?
Echt?
Ik niet, namelijk.

Onlangs is er in mijn naaste omgeving ook sprake geweest van een studieloting. Het ging om mijn zusje Judith, die dankzij haar eerdere leerprestaties in een van de hoogste lotingscategorieën viel, en mede daarom nu Geneeskunde mag gaan studeren. Dat komt overigens mooi uit, want dan kunnen al die verkeersslachtoffers die ik nog ga veroorzaken netjes binnen de familie afgehandeld worden. Maar dat terzijde.
Ook Judith heeft dus te maken gehad met de altijd even doorzichtige regelgeving rondom deze loterijen, en ik heb nog even geprobeerd te volgen hoe het systeem in elkaar zat.
Toen ik het opgaf was mijn conclusie dat ze rondom de lotingsregels makkelijk een aparte studie konden inrichten. En dan bij voorkeur een zónder loting.

Ik wens de rechter die zich aanstaande dinsdag over de modelleerling mag buigen in elk geval heel veel succes. En wijsheid, uiteraard.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Belangrijk detail is dan wel dat ze vorig jaar wel ingeloot was maar daarna alsnog besloten heeft om een jaar te gaan reizen. Onder het motto: volgend jaar lukt het toch ook wel weer. Aldus het 3FM nieuws. Daar bleek dus toch een (niet goed gecommuniceerd?) risico aan te zitten...

Rutger van Bergen zei

Jij dacht vast "laat ik het verhaal over de regelgeving met dit detail nog even wat overzichtelijker maken."
Nou, bedankt hoor!

Ik weet ook niet of de modelleerling een valide punt heeft. Daar mag de rechter van mij een uitspraak over doen. Als hij tenminste wel uit het wetboek der lotingen komt.