22 augustus 2005

Ambassadehypotheek

Hypotheekje? Geeltje!Op het RTL Nieuws hoor ik dat het erop lijkt dat Nederland binnenkort een nieuwe Amerikaanse ambassadeur krijgt. Een ambassadeur vertegenwoordigt zijn land, en is vanzelfsprekend dus van onbesproken gedrag.
De toekomstig ambassadeur, meneer Arnall, is eigenaar van Ameriquest. Dat is een hypotheekverstrekker die met zeer dubieuze constructies vooral minder vermogende Amerikanen in grote financiƫle problemen heeft gebracht. Ameriquest heeft in dit kader al in verschillende staten enkele tientallen miljoenen dollar betaald om schadeclaims af te kopen. Arnall heeft daarnaast nog 325 miljoen dollar opzij gezet om hetzelfde in andere staten te doen.
Interessante keus voor een ambassadeurspost, vindt u niet?
Oh, nou ben ik trouwens vergeten te vermelden dat hij vorig jaar ook 12 miljoen in de campagnekas van president Bush heeft gestort.
Ik kan de vinger er niet helemaal op leggen, maar mij lijkt een en ander toch niet helemaal in de haak. Je zou het met een beetje fantasie zelfs schandelijk kunnen noemen. Dus wat doet de Nederlandse overheid? Precies: helemaal niets.
Gelukkig onderneemt de PvdA, in haar rol van grootste oppositiepartij, wel op rigoreuze wijze actie. Die verzoekt de regering namelijk aan de Amerikaanse overheid door te geven dat Nederland prijs stelt op de aanstelling van een integere ambassadeur.
Nou, nou. Ik loop vast naar buiten om de stofwolken te bekijken die gaan ontstaan als deze bom bij de Amerikanen inslaat.

Geen opmerkingen: