12 augustus 2005

Precedentwerking

Speciaal voor jou, John!Mensen die mij een beetje kennen zijn waarschijnlijk verbaasd over het feit dat ik twee dagen achter elkaar een bericht schrijf met een afbeelding uit de voetballerij. Soms ontwikkelt de actualiteit zich blijkbaar zodanig dat ik me afvraag of het expres wordt gedaan om het bepaalde webloggers makkelijk te maken stukjes te schrijven die op elkaar inhaken.

Gisteren heb ik het onder andere gehad over het al dan niet uitgaan van een precedentwerking van het juridische gesteggel over een voetbalsituatie. Om precies te zijn maakte ik melding van het feit dat de KNVB verwachtte dat er geen precedentwerking zou uitgaan van de rechtzaak tegen Bouaouzan.
Het lijkt erop dat ze binnen twee dagen ongelijk hebben gekregen. Niet in de zin dat er vandaag weer een voetballer een taakstraf kreeg opgelegd wegens een "onhandigheidje", maar wel dat wederom een burgerrechter zich boog over een voetbalkwestie.
Tot overmaat van ramp had de voetbalbond - ik geef nogmaals toe: met enig inbeeldingsvermogen - niet alleen ongelijk in hun uitspraak van eergisteren, maar kregen ze vandaag van de rechter ook nog eens een draai om de oren.

Ik snap er overigens, net als de KNVB waarschijnlijk, niets van. Wil je als voetbalbond een wedstrijdje van een of ander vaag competitieclubje (Ajax, misschien heeft u er wel eens van gehoord?) verplaatsen naar een geheime locatie zonder publiek - en ik verwacht ook een tijdstip midden in de nacht op een datum met nieuwe maan -, gaat het zooitje bezwaar maken! En alleen omdat ze ongeveer een miljoen euro aan inkomsten zouden mislopen!

Een verschilletje met gisteren is wel dat de verliezende partij dit keer niet gelijk riep dat ze in hoger beroep zouden gaan. Daar gaan ze nog even over nadenken.
Ik zeg: neem er vooral ruim de tijd voor, heren.

4 opmerkingen:

John zei

Ik denk dat 99,99999% van de wereldbevolking wel eens van dat vage clubje gehoord heeft, Rutger. Respect, jongen, respect. Je behoort dit keer wel tot een heel erg kleine minderheid.

Anoniem zei

En dan te bedenken dat de stad Amsterdam nalatig is geweest door het niet aangeven dat deze datum niet kon.
De gemeente Amsterdam lacht nu in zijn/haar vuistje dat er geen claim komt.

Rutger van Bergen zei

John, ik begin me nu toch een beetje zorgen te maken. Je doet nu namelijk net of je niet in de gaten hebt dat mijn opmerkingen over Ajax licht-cynisch van aard zijn en als doel hebben de waanzin van de plannen van de KNVB te illustreren.
Ik zou over Ajax geen kwaad woord durven spreken; ik weet dat ik daarmee zowel jouw toorn als die van mijn schoonmoeder op de hals haal.
En dat is toch net iets meer dan ik hebben kan.

John zei

Mede namens je schoonmoeder: goed zo, jongen. Ik dacht even dat je met verkeerde vrienden in aanraking was gekomen.