17 augustus 2005

Hobbyneurose

Meer pompenOndanks de hoge benzineprijzen is er in juni van dit jaar 2,7% meer getankt dan dezelfde maand vorig jaar, lees ik in het Utrechts Nieuwsblad. Ene meneer Vergeer komt met een zeer scherpe analyse: "Men moppert wel [over de hoge brandstofprijzen], maar tankt gewoon door." Meneer Vergeer werkt bij het CBS. Da's een broertje van het CBR, waar ze ook al zo goed zijn in messcherpe analyses.
Uit de opmerking van het CBS blijkt volgens mij dat ze nog steeds denken dat er twee typen mensen zijn die auto rijden: mensen die de vreemde hobby hebben het milieu zoveel mogelijk te vervuilen, en mensen die lijden aan een minstens net zo vreemde autobesturingsdwangneurose. De eerste categorie moet je natuurlijk zo snel mogelijk hun auto uit pesten, en de tweede hun auto uit genezen.
Ik heb schokkend nieuws voor u, beste dames en heren bij het CBS. Zit u? Komt ie: de reden dat mensen blijven tanken is dat ze hun auto gewoon hard nodig hebben.
Ik kan u de uitkomst van het onderzoek van volgend jaar overigens nu ook al vertellen. Maar, om de schok voor u niet te groot te maken zal ik dát niet doen.

Geen opmerkingen: